Dagens kort og deilig rundtur fra Rådhusbrygge 1 til Bleikøya, Oslo, Norge




Tok båt B 1 fra Rådhusbrygge 1 til Bleikøya. På båten satt jeg på venstre side og hadde utskit mot Akershus Festning, Vippetangen, Sørengakaia, Ekeberg og Sjursøya. Gikk av på Bleikøya brygge. Rett foran meg var Velhuset (tidligere sanatorium) passerte forbi på stien oppover bakken og hadde god utsikt mot Holmenkollen og Kolsås toppene. Videre gikk jeg tilbak på stien oppover på bakken mot minnemerke. På toppen av bakken var det minnemerke av Knut Nilsen og Bjørn Lorntsner, som falt for Norge 1940-1945. Her satt jeg foran minnemerke og hadde pause. Etterpå gikk jeg videre på stien. På slutten av stien gikk nedover til gamle brygge. Her i fra gikk oppover bakken andre side utsikt mot Konghavn, Sjursøya og Malmøya. Etter vandring delvis langs kysten, kom tilbake til brygge og tatt båten til Rådhusbrygge. Satt jeg igjen på venstre side i båten mot Rådhusbrygge/Akerbrygge og hadde utsikt mot Bygdøy, Holmenkollen og Akerbrygge. Det var deilig og fredelig tur. Treff bare to personer.
Her er video og bilder av turen.
Fra Rådhusbrygge
Velhuset (tidligere sanatorium)
Hovedøya fra brygge
Ekeberg fra brygge
utsikt fra bakken
Knut Nilsen 
 Bjørn Lorntsner
Falt for Norge 1940-1945
Sjursøya
tilbake til Rådhusbrygge





 

Kommentarer