Oslo 280321. Dagens tur (7 km) fra Bryn, Smalvollen, Alna Senter, Alfaset, Amfibier i Alnaparken, Hølaløkka, Leirfossen til Kalbakken bro delvisa along Alnaelva, Oslo, Norge

 

Dagens tur startet jeg fra Brynseng. Gikk forbi Bryn stasjon/Bryn bro. Etter passering gamle fabrikklokaler Alnaelva forsvant under jorda. Gikk jeg videre til mot Fyrstikkbakken over stengt bro over jernbane. Der nede under Ringvei er det en fossfall (tror) på høyre side. Lurer på om hva heter denne fossen, men nydelig fall er det. Her i fra fortsatt jeg mot Smallvollen langs Alnaelva. Så fra Smalvollen går elva i under jorda igjen, men fortsatter jeg på asfaltveien til Alna senter og tok videre veien mot Alfaset Posten terminalen. Deretter krysset over Alfasetveien og gikk langs Alnaelva forbi Amfibier i Alnaparken til Grorud stasjon. Videre til Hølaløkka til Leirfossen. Leirfossen er høyest fall (15 m) i Oslo. Veldig spennende å lese historie om Leirfossen med gamle bilder på tavlen. Så gikk jeg oppover bakken og fortsatt gående langs Alnaelva til Kalbakken bro. Det var deilig tur og samtidig nyttig å få vite historie om Hølaløkka og Leirfossen, På kalbakken bro avsluttet turen min og buss 66 til Helsfyr.


fra Fyrstikkbakken 
Langs Alnaelva
Langs Alnaelva stien mot Grorud
Fra Grorud stasjon mot Hølaløkka

Leirfossen
Videre mot Kalbakken bro
















































Kommentarer

Legg inn en kommentar