Oslo 100521. Dagens kort tur (6km) i regnvær fra Tonsenhagen, Årvollåsen, Isdammen til Stig, Lillomarka, Oslo, Norge

I dag var det regnvær, men likevel tenkte jeg å oppleve naturen og ha frisk renset luft i Lillomarka. Tok jeg buss 37 Nydalen fra Helsfyr og gikk av på Jernbanetorget. Der i fra tok buss 31 Grorud fra Tollboden. På Tonsenhagen gikk jeg av bussen. Gikk langs Tønsenhagen skole rett på veien til høyre oppover bakken. Fortsatter jeg mot Liderudkollen til der stå 9 tall og tre skiltene på et træ. Her forlattet jeg veien og gikk på stien som går ved Storhaugbakken til veien. Her er det skilt Handelveien på venstre side mot Isdammen. På veien til venstre stå det skilt Handelsveien. På dammen ble anlagt etter at det hadde vært isskjæring i nedre isdam som lå like nedenfor gården. Senere virksomheten ble flyttet opp til Øvre isdam. (se bilder). Her brukte jeg litt tid å ta bilder på forskellige historiske plakater om Isdammen. Etterpå gikk jeg nedover på asfalt veien mot Stig. Her avsluttet turen min. Tok buss 31 Snarøya og gikk av på Tolboden.


Fra Tønsenhagen mot Liderudkollen
Isdammen
Bekken renner ut fra Isdammen som renner inn Høvinbekken.



 

Kommentarer