Oslo 190522. Dagens tur (10 km) fra Maridalen kirke, Nes Gård, Dausjøelva, Dausjøen, Sander Gård, delvis langs Maridalsvannet til Kriglevann, Oslo, Norge

 I dag tok jeg først Linje 4 Veslti via Majorstuen og gikk av på Nydalen t-banestasjon. Her i fra tok jeg buss 51 Maridalen og gikk av på Maridals kirke bussholdeplass. "Kom til den fagre Maridal, skrev Henrik Wergeland i 1841 og vi er hjertens enige". Så gikk jeg på Greveveien til høyre. Etter ca 200 meter på veien til venstre var på en plass hvor vanlig sommer søndager (ikke i koronatid) holder Maridalen kirke Gudstjenseten. Etterpå gikk jeg videre forbi NES Gård til de fire eikene træer ( noen sier det er begravet en konge her under trær). Litt lenge nede på en skilt stå Neskroken på venstre side av veien og hundre ca meter står en skilt NES TEGLEVERK på høyre side av veien. Gikk videre og passerer brua over Dausjøelva gikk forbi Sander Gård på høyrre side. Så gikk jeg videre oppover og tatt veien til venstre nedover til en privat bolig til venstre over Dausjøelva brua. Her i fra gikk jeg umerket stien på venstre side av elva helt til Dausjøen. Der tatt jeg en pause og tok min medbragte fruktsalat og drakk kaffe ved kanten av Dausjøen. Det var så deilig og stille. Etterpå gikk jeg gjennom mot noen gårdene og igjen tilbake på Greveveien og forsatt mot Sander Gård og videre langs Maridalsvannet opp på bakken. Her på to steder er det god utsikt mot Sander Gård, Maridalsvannet, Maridalen og Tryvanntårn. Gjøvikbanen passerer under i tunnelen. Her alltid venter jeg noen minutter å filme og å ta bilder av Gjøvikbanen passerer i marka. Så gikk jeg videre mot Kringlevann. Her avluttet jeg turen min og tok buss 56 Nydalen.

      




På vei mot Dausjøelva brua
Stien til Dausjøen
Dausjøen
Veien tilbake til Greveveien
Sander Gård
videre mot Kjelsås
Maridalsvannet
Gjøvikbanen suser i marka
Veien mot Kringlevann
Kringlevann






 





























Kommentarer