Oslo 180521. Dagens tur (10 km) fra Sognsvann, Sognsvann Gruver, Langmyrgrenda, Svenskemuren, Kastegravene, Låkeberget, Hammeren til Margaretakirken Ruiner, Oslo, Norge

 I dag tok jeg Linje 5 Sognsvann og gikk av på Sognsvann t-banestasjon. På Sognsvann var endel mennesker noen var fottur og noen var på joggetur. Fra Sognsvann gikk jeg på stien mot Svartkulp. Her i fra tok jeg stien på høyre side mot Sognsvanngruver og videre på samme stien og traff grusveien som kommer fra Sognsvann til Korsvoll. Så gikk jeg videre på grusveien til Langmyrgrenda istedenfor til venstre mot Hammeren. Fra Langmyrgrenda gikk jeg mot Hammeren på Grusveien og etterpå på stien oppover mot Varp/Kastegrav langs Svenskemuren (2,5 km bygget av Svenskene i 1808). Leste på skilt Varp/Kastegrav der er skrevet "en kvinne drepte sin barn og senere hun bli hengt i en galge". For meg var det trist å lese. Etterpå gikk jeg på stien mot Låkeberget. Fra Låkebeget tok jeg igjen veien mot Hammeren. På Hammeren til Margaretakirken ( bygget 1200 tall) ruiner. Her var utskit mot Maridalsvann. Kom tilbake til Hammeren bussholdeplass avsluttet turen miun og tok buss 51 Nydalen. 

Sognsvann
Svartkulp
Sognsvann gruver
Stien  og veien til Korsvoll og Hammeren
Fra veien venstre stien til Kastegravene
Låkeberget
Venstre stien fra veien går til Kollebakkene
Skjeven gård til høyre fra veien
Veien til Hammeren
Maridalsvann til høyre på bilde og Skjersjøelva til venstre
Svingen og Blåsås
Stien til Margaretakirken ruiner
Margaretakirken ruiner
'
Maridalsvann ursikt fra ruiner på venstre bilde 
































Kommentarer