Oslo 280521. Dagens tur (12 km) fra Harestua stasjon, Monsrudtjern, Paradiskollen (Varde og brannvaktshytta og Sikteskiva), Dampiperen, Pipren til Harestua stasjon.

 I går tok jeg Gjøvik banen fra Oslo Sentralstasjon og gikk av på Harestua stasjon. Herfra parkeringplass går rett bratt oppover bakken stien til Paradiskollen. Etter en km møter jeg grusveien til høyre oppover. Så ser jeg en skilt, som viser stein til Paradiskollen. Stien er litt våt på noen steder. Så seer jeg veldig bratt stien oppover bakken. Heldigvis på stien hadde noen tauer. Forsiktig gikk jeg oppover med hjelp av tau. Så igjen stien går oppover helt til utsikt punkt dvs Sikteskiva. Her er det varde og brannvaktshytta. Her er godt utskit mot vest ser Bislingen, Gjerdingen, Harestuvannet, Skillingen og glimt av Tryvanntårn også. Så herfra tok jeg stien mot Solobservatoriet. Stein var bratt nedover, våt og noen steder var frenmdeles snø. Så kom jeg til Dampiperen (Langpipren). Gikk forbi langs på venstre side og Lille Piperen til Harestua stasjon. På veien ser jeg på høyre side en skilt peker på Solobservatoriet stien, men ombestemte meg ikke dra ditt i dag fordi hadde gått flere kilometer oppover og nedover på bratte bakkene. Så avsluttet turen min tok Gjøvik banenen til Oslo.

 
Utsikt fra Paradiskollen
  

Stien fra Harestua stasjon
Grusvei
Igjen på stien mot Paradiskollen
Utsikt fra stien mot Paradiskollen
stien mot Paradiskollen
Oppover bakken med hjelp av tau
Varde, brannvakthytta.
 Utsikt fra Paradiskollen
Nedover mot Solobservatoriet
Dampipren (lang Piperen)
På veien og stien
Dampiperen (lang Piperen)
Veien videre mot Harestua
Piperen (Lille Piperen)




























Kommentarer