Dagens tur (12 km) fra Movatn, Damputtene, Masteputten, Tømte gård, Tømtehyttene, Sellanrå til Skar, Oslo, Norge

 I dag tok jeg Gjøvik banen fra sentralstasjon og gikk av på Movatn og derfra mot Tømte på veien. Etter ca en kilometer til venstre går en sti, men pga våt stien gikk jeg på veien helt til Damputtene. Etter ca en kilometer igjen var det Masteputten tror jeg. Så gikk jeg videre igjen er det tjern eller putten (vet ikke hva de heter) til på krysset. Herfra gikk jeg på venstre veien til Tømte Gård. Fra Tømte Gård tok jeg stien opp til Tømtehytta og Sellanrå. Her på Sellanrå (Hytta var bygget til Arbeiderforeningen ved Tiedemanns Tobakfbrik. Sellanrå var navnet fra hytta var bygd og er hentet fra Knut Hamsuns roman Markens Grøde. Hytta eies nå av tobakksfabrikkens etterkommer, Fred eiendom, men leies til Friluftsklubben for kr 0,- per år mot vedlikehold av hytta. Ref. Google). Godt utsikt fra Hytta mot Øyungen, Rotteungen og Gåslungen. Her tok jeg en pause. Så gikk jeg nedover stien mot Skar. På venstre side opp er Mellomkollen. Nærmere Skar var blåbær buskene og på noen er bite lite blåbær. Denne stien går mot Øvre Veggastein, men jeg gikk nedover stien mot brua over Skarelva. Likeved brua var Bødker-stua. På Skar avsluttet turen min.Tok buss 51 Nydalen. Ønsker dere alle sammen god helg.
  

Utsikt fra Sellanrå  

Fra Movatn stasjon mot Tømte
Damputtene
Mastputten ?
Tjern eller Putten ?
Stien mot Tømte hyttene
Tømte Hyttene
Utsikt fra Sellanrå  
Fra hyttene stien mot Skar
Skarelva
Skarelva












































Kommentarer

  1. Hei Abdur. Håper du fikk en fin tur i går. Kanskje vi kan gå tur sammen en gang. Det må i så fall bli i august eller september. Neste lørdag (5.6.) drar jeg til Kreta og blir der i 8 uker. God tursommer.

    SvarSlett
  2. Hei igjen,
    Hadde veldig fin tur. Takk.
    Vi kan ta tur sammen i august eller september.
    Ønsker deg god reise 🛫.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar