Oslo 040521. Dagens tur (8 km) fra Huken, Breisjøen, Alunsjøen, Vesletjern til Rødtvet t-banestasjon, Oslo, Norge

I dsag tok jeg Linje 5 Vestli og gikk av på Grorud t-banestasjon. Fra Grorud bussholdeplassen tok buss 62 Huken-Ammerud og gikk av på Huken. På Huken var det gruver siden 1750. Huken pukkverk var stengt 56 år siden. (anbefales å lese historie om Huken). Her skal bygges park og åpnes for publikum. Etterpå gikk jeg videre fra Huken på umerket sti nedover på skogsveien, som går fra Breisjøen til Ammerud. På  Breisjøen på denne siden bygget ny dammen. En bekken renner ut og bygget en liten bru over bekken. Etterpå gikk jeg på stien (gamle Lilloseterveien) til Ammerud parkeringsplassen. Fra parkering gikk jeg asfalt veien til Alunsjøveien mot Alunsjødammen/Alunsjøen. Fra Alunsjøen går en sti mot Vesletjern. Her tok jeg en pause og gikk jeg mot Vesletjern. Mange kommer hit om sommeren for bade og tar en tur rund tjern. Apaløkka idrettshall ligger nedover bakken fra Vesletjern. Gikk jeg forbi idrettshallen mot Rødvet t-banestasjon. Her avsluttet jeg turen min. 
  
Bekken renner ut fra Breisjøen
Huken
umerket nedover stien mot Breisjøen eller Breidsjøen
Breisjøen
Stien mot Ammerud parkeringplassen
Alunsjødammen
Stien mot Vesletjern
Vesletjern
Vesletjern
Veien mot Apaløkka idrettshallen og Rødtvet t-banestasjon.





 

Kommentarer