Oslo 070521. Dagens tur (8 km) fra Røverkollen, Skytta, Romtjern, Steinbruvannet, Badedammen, Lillomarka til Grorud bussholdeplasse, Oslo, Norge


I dag tok jeg Linje 5 Vestli og gikk av på Grorud t-banestasjon. Fra Grorud bussholdeplassen tok jeg buss 63 Romsås ringen og gikk av på Røverkollen bussholdeplass. Der i fra tok jeg umerket stien oppover brattbakken til jeg var nærmere mot Gravrøysene traff blåmerket stien opptil Romsåstårnet (tv mast). I dag var solskinnsvær og var god utsikt mot Breisjøen og Alunsjøen. Tok bilder og lagte utsikt video fra utsikttårnet. Etterpå gikk jeg nedover på stien mot Skytta. Under kraftlinjene tok jeg en pause. Her i fra Gjelleråsen er bare tre km til venstre. Rett nede er Skytta. Så tok jeg etter pausen venstre skogsveien (Gamle Bergenveien) mot Romtjern. Romtjern ligger ved grensen mellom Nittedal og Oslo. Om sommeren folk kommer her å ta en bad. Så gikk ferden videre mot Steinbruvannet. Like før vannet gikk jeg venstre på stien og videre igjen skogsveien til venstre av Stienbruvannet. Steinbruvannet var sin tid drikkvann og fremdeles der på byggning er skrivet Aker vannverk 1935. Deilig å gå opp og ned på veien forbi vannet til Grorud badedammen. Her var det en del mennesker sitter å kose seg nær vannet. Jeg gikk videre til Grorud bussholdeplassen . Avsluttet turen min og tok buss 66 Helsfyr. 

Romsåstårnet  

Stien oppover bakken mot Romsåstårnet
På venstre bilde utsikt mot Alunsjøen og på høyre Breisjøen 
Romsåstårnet
Kommet nedover her på Skytta
Veien mot Romtjern
Romtjern
Veien mot Steinbruvannet
Her svinger jeg til venstre
Aker vannverk 1935
Bekken renner ut fra Steinbruvannet til Badedammen
Badedammen





























 

Kommentarer