Dagens tur (7 km) fra Simsensbråten, Brannfjell, Svartmyrtjern (svarta), Skibakken, Ekebergsletta, Ekeberg Parken til Gamlebyen, Oslo, Norge

 I dag tok jeg buss 34 Simensbråten og gikk av på bussholdplassen. Her i fra går flere stier oppover i Brannfjell. Jeg valgte på høyre side og noen steder var det utsikter mot Oslofjorden. Videre gikk jeg på høyre side av Svartmyrtjern. Så gikk forbi telemaste (her var to master i krigstiden oppover venstre til plassen hvor Tyskerne hadde plassert kanoner.rettet mot Oslofjorden i krigstiden. Forresten på høyre side av Svartmyrtjern var det skibakke (døden bakke) bygget av treverk, som er revet vekk. På enden av bakken på høyre side er nitten hytter, som bli brukt av Kvinne sanitetsforeningen til tuberkulose pasienter i åssiden. Nå rett foran ser jeg Ekebergsletta. Gikk forbi hyttene og ser jeg skilt Ekeberg husmannsplass.Videre gikk jeg til Ekeberg skole. Her likeved Bussholdplassen står Anne Brannfjell sin skulptur. Så gikk jeg mot Norsk luftskip monoment på sletta. Videre gikk jeg Ekeberg camping forbi Stamhuset mot Ekeberg Parken og videre høyre stien nedover mot Ekeberg Restaurant. Her er godt utsikt mot byen, fjorden, Holmenkollen og Grefsenkollen. Her i fra går trapper/stien nedover mot Gamlenyen. Gikk videre til Oslo Hospital. Her i fra avsluttet turen min og tok Trikk til Bjørvika.


Utsikt fra Ekeberg
Brannfjell
Svartmyrtjern












































Kommentarer