Oslo 280222. Dagens tur (8 km) fra Sognsvann, Båntjern til Gaustad, Nordmarka, Oslo, Norge



 I dag tok jeg linje 5 Sognsvann fra Jernbanetorget og gikk av på Sognsvann T-banestasjonen. Gikk videre Sognsvann langs på høyre side opp over bakken mot Tryvann/Ullevålseter og fra veikrysset tok jeg stien venstre mot via Gaustad gruve (Gaustad  jerngruve var en av Sognsvannsgruvene) til Båntjern (Navnet skal henge sammen med gamle fortellinger om utburder , gjenferd av udøpte spedbarn som ble satt ut i skogen for å dø). På Båntjern er det veldig deilig her både i sommeren og vinteren. En foss renner inn i Båntjern. Fra Båntjern tok jeg stien mot Gaustad Hele veien stien var iset og glatt. Heldigvis hadde jeg brodder på. Likeved Rikshospitalet renner Sognsbekken er så deilig opplevelse. Om sommeren alltid tar jeg en pause her. Her avsluttet turen min og tok jeg trikk 17 til Bislett. Fra tok jeg buss 21 Helsfyr. 

Gaustad gruve
Båntjern

Stien mot Gaustad-utsikt mot Oslofjord
Sognsvannsbekken









Kommentarer