Oslo 070322. Dagens tur (11 km) fra Hammeren, Margaretakirkeruin, Nes gård, Dausjøelva, Dausjøen, Sanner gård, Maridalsvannet til Kringla (Krinlevannet), Nordmarka, Oslo, Norge ,

 I dag tok jeg Linje 5 Ringen fra Jernbanetorget og gikk av på Nydalen T-banestasjon. Der i fra tok jeg buss 51 Maridalen og gikk på Hammeren. Videre til Margaretakirken ruiner. Så gikk jeg på høyre side fra Maridalen kirke på asfalt veien forbi Nes gård og Kongeeikene (ref. Maridalens venner). Videre på høyre side min var Nes tegleverk info skilt og Maridalsvannet til brua. Dausjøelva renner inn i Maridalsvannet. Fra brua tar jeg stien til venstre langs Dausjøelva på skiløypa mot Dausjøen. Denne skiløypa krysser veien. (Om sommeren tar jeg fra veikrysset til venstre og over brua på stien venstre side av Dausjøelva mot Dausjøen), Fortsatte jeg videre videre mot Dausjøen. Her var iset Dausjøen. Så snudde meg tilbake samme veien til asfalt veien nedre delen av Sanner gård. Her er deilig om sommeren å gå gjennom gård videre til Oset/Kjelsås eller Solemskogen. Gikk jeg opp og nedover tre bakkene langs Maridalsvannet. Her er god utsikt mot Maridalsvannet, Sanner gård og rett mot Tryvannstårnet. Fortsetter jeg videre mot Langsletløkka og fra vei krysset tar jeg venstre mot Linderudkollen opp og nedover tre bakker. På veien til venstre side gikk jeg mot Jettegryta. Her er min raste plass om sommeren. Etterpå gikk jeg tilbake på veien mot Kringla. Her avsluttet turen min og tok buss 56 Nydalen. Fra Nydalen tok jeg Linje 5 Vestli og gikk av på Jernbanetorget. 

Margaretakirkeruinen
Greveveien
Nes gård
Kongeeikene
Her var Nes Tegleverk
Greveveien brua over Dausjøelva
Skiløype høyre side av Dausjøelva
Dausjøen
Sanner gård 
Maridalsvannet
Jettegryta
Kringla

Kommentarer