Oslo 030822. Dagens tur (7 km) fra Simensbråten, Brannfjell, Svartmyrtjern, Ekebergsletta, Sportsplassen, Utsiktpunkt til Kongshavn vgs (Sjømannskolen), Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje1 Bergkrystallen fra Jernbanetorget T-banestasjon og gikk av på Brynseng T-banestasjon. Her fra tok jeg buss 23 Simensbråten og gikk av der. Så gikk jeg rett på stien gjennom skogen delvis på steiner og stier mot tjern. På høyre side ser jeg Oslofjorden og hørte barna, som spilte på Ekebergsletta Det forgår Norway cup der. Nærmere Svartmyrtjern på høyre ser jeg hoppbakken (i gamle dager var det hoppbakke kalte folke dødsbakke). Gikk venstre side mot Svartmyrtjern og telemasten. Så gikk til venstre side av Svartmyrtjern opp mot kanoner plassen. Under krigen Tyskerne plasserte kanoner mot Oslofjorden. Etterpå gikk jeg til høyre på stien og møter grusvei mot hoppbakken og hytter (Norsk Kvinner Sanitetsforenings hytter). Her ligger mellom to hytter husmannsplass under Ekeberg gård. Gikk videre mot Ekebergsletta. Her forgår Norway Cup. På flere baner var mange spillere og tilskuere. Gikk mot Sportsplassen og videre på Ekebergskråningen (nedre) til Utsiktpunkt. Her var det kafé, som er nedlagt pga hadde ikke kloakken. Her er det god utsikt mot Holmenkollen, Skaugåsen, Kolsåstoppene og Oslofjorden Øyene. Gikk videre nedover forbi helleristninger på side og Kongshavn vgs. Her fra er god utsikt mot Sørenga og Bjørvika.

 Avsluttet turen min her og tok trikkelinje 19. Gikk av på Jernbanetorget.

For video vennlig følg meg på Youtube og tik tok.

Utsikt mot Kolsåstoppene fra Ekebergsråningen utsiktpunkt 
Fra Simensbråten
Svrtmyrtjern
Hoppbakkene
Ekebergsletta
Utsiktpunkt
Nedlagt utsiktkafe
Helleristninger 
Utsikt fra Kongshavn VGS
Kongshavn VGS (tidligere Sjømannsskolen)

Kommentarer