Oslo 25.09.2022. Dagens tur (9 km) fra Nordby, Sørbråten Gård, Dausjøen tilbake til Sørbråten, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 5 Ringen og gikk av på Nydalen T og der fra tok jeg buss 51 Maridalen. Gikk av på Nordby. Gikk til venstre oppover mot Margareta Kirkeruiner. Her var god utsikt mot Maridalsvannet. Så gikk jeg til høyre på Greveveien og etterpå til venstre veien til Maristua ( Revet bav Oslo kommune pga Dausjøen drikke vann) ruiner videre mot Solbakken (revet av Oslo Kommune i 1950). Her fra fortsetter jeg på umerket stien inn i skogen til treffer igjen Maridalen Velhus. Det var ikke finne noen stien vider.  Så gikk jeg på Maridalsveien mot Hauger Gård. Her gikk jeg høyre mot gård og der stå skilt privat. Snudde meg og igjen gikk på Maridalsveien mot Sørbråten gård, men til venstre var det Haugen plassen stå det på info skilt. Her seer jeg to hyggelige herrer med kameraer klare for å ta bilder av fuglene. Hadde hyggelig prat sammen. Igjen på gikk jeg videre på Maridalsveien over Skarelva brua til høyre mot Sørbråten gård. Her traff jeg en hyggelig herr, som jobber på gård og hadde hyggelig liten prat og fikk lov av han å ta bilder og lage video lamer.  Videre gikk jeg inn over i skogen til høyre på umerket siten opp og nedover til Dausjøen. På stien hørte jeg på min venstre side Mosabekken lyd. Så var jeg framme til Dausjøen. Herlig opplevelse. Om vinteren og sommeren var jeg på andre side par ganger tidligere. Etterpå gikk jeg tilbake langs venstre side av Mosabekken på nedover bakken og oppover. Så etter hvert bekken var ikke å se mer og fortsatt jeg videre mot Sørbråten gård på andre siden og havner på veien, som går nedover mot Maridalsveien. 

Avsliuttet turen min her og tok buss 51 til Nydalen via Skar til Nydalen T og tok linje 4 Bergkrytallen. Gikk av på Nationaltheatret. 

For video vennlig følg meg på Youtube og tik tok.

Maridalsvannet
Margareta kirkeruiner
Maridalsvannet

Maridalen Velhus
Skarselva



Glimt av Dausjøen

Mellom kollene

Kommentarer