Oslo 051122. Dagens tur (5 km) fra Sognsvann , Nedre Blanksjø, Jøssingkollen (Kollbakkene), Skjervenåsen, til Hammeren, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg Linje 5 Sognsvann fra Jernbanetorget og gikk av på Sognsvann stasjonen. Så her i fra gikk jeg på høyre side av Sognsvann først og videre oppover langs  bekken på min venstre side på stien til Svartkulp. Fra Svartkulp gikk jeg mot Nedre Blanksjø. Her var det mange elever fra Høyenhall skole. Hadde vi liten hyggelig prat sammen. Fortalte jeg at der har jeg jobbet mange år. Noen av disse elevene er allerede venner med meg på tik tok fikk vite. Noen googlet og fant meg på tik tok. Hyggelig å høre.

Her ved Nedre Blankvsjø ligger geografisk Oslos midtpunktet. Her skulle være opplysning skilt om midtpunktet. Anbefales at Bymiljøetaten setter skilt her.

Så gikk videre på lysløypa og ser skilt, som peker mot Jussen kollen (Ref. https://oslobyleksikon.no › side › Kollbakkene

1. mai 2019 — Kollbakkene, tre hoppbakker (Vesle-Koll 30 m, Mellom-Koll 40 m og Store-Koll 50 m) som lå i Skjervenåsen, sørvest for Skjerven gård )

Her i fra gikk jeg mot Jøssingkollen til høyre. Det går umerket stien bratt nedover mot Skjerven gård og havner her til lysløypa. Så gikk jeg til venstre på lysløypa mot Hammeren. På veien ser jeg et ark hengende på et tre. Der er skrevet at Bymiljøetaten og Statensforvalteren i Oslo og Viken, Miljødirektoratet i samarbeider pågående restaurering Skjervenmyra. Gikk videre å oppleve at mange trær er hogget vekk og bekken som går langs lysløypa på høyre siden er nå synlig. Gleder meg å gå på tur om sommeren. Hadde jeg deilig tur i regnvær.

På Hammeren avsluttet turen min og tok buss 51 Nydalen. Tok der i fra linje 4 til Nationaltheatret.

For dagens turvideo vennlig følg meg på YouTube, tik tok, Instagram og Facebook.

Sognsvann

Svartkulp
Nedre Blanksjø
Oslos Geografisk midtpunktet
Veien mot Hammeren
Kollbakkene
Maridalsvannet


Kommentarer