Oslo 080323. Dagens tur til Bleikøya ,Oslo, Norge 🇳🇴 .

 I dag tok jeg ferje B1 fra Akerbrygge og gikk av på Bleikøya. Gikk på høyre side ved badeplass og videre langs kysten. Her ser jeg på rett mot Gressholmen,  på høyre side Lindøya, Kolsåstoppene i bakgrunn og lant bort over Holmenkollen. Her i fra gikk jeg mot Bleikøya Kiosken og videre oppover bakken og videre til høyre helt til enden. her er det utsikt mot Gressholmen. Så gikk jeg tilbake på mot oppover bakken til venstre og igjen på toppen. Her er det god utsikt mot Bekkelaget. Her er det minnesmerke av Knut Nilsen og Bjørn Lorntsner 1940-45 over falne annen verdenskrig. Her i fra gikk jeg videre mot Gårdplassen. Her var det Kruthuset (bedriften Egene Dynamittfabrikk oppbevarte krutt). Så gikk jeg oppover bakken. Fra toppen er det god utsikt mot Hovedøya, Vippetangen, Bjørvika, Sørenga og Ekeberg, På venstre side Lindøya og glimt av Kolsåstoppene. Så gikk jeg til venstre mot Bleikøya Marine og videre lang kysten helt til ferjekaia.

Avsluttet turen min og tok ferje B1 mot Akerbrygga.

Om sommeren er det så deilig å bade like ved brygga.

Vennlig følg meg på YouTube, tik tok, Instagram og Facebook.

Bloggen min på Google.

 
Vellhuset (tidligere sanatorium) 
Forfatteren Oskar Braaten var innlagt ved sanatoriet som barn, og har skildret oppholdet i novellen Overgivelse.  ...
Utsikt mot Lindøya
utsikt mot Kolsåstoppene
Utsikt mot Gressholmen
Minnesmerke av Knut Nilsen og Bjørn Lorntsner 1940-45 over falne annen verdenskrig.
Litt glimt av mot Malmøya og Ormøya
Utsikt mot Grefsenkollen
Utsikt mot Kolsåstoppene
Utsikt mot Hovedøya
Utsikt mot Bekkelaget
Utsikt mot Ekebergåsen
Utsikt mot Bekkelaget
Utsikt mot Ekeberg
Bleikøya marina
Utsikt mot Bjørbika


Kommentarer