Oslo 300323. Dagens tur (5 km) fra Sognsvann, Svartkulp, Nedre Blsnksjø til Hammeren, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 5 Sognsvann fra Jernbanetorget og gikk av på Sognsvann t-banestasjonen. Her gikk jeg gjennom utfartsparkering mot Svartkulp på lysløypa. Sognsvann på min venstre side. Ser litt glimt av noen elever var i gang med grilling. På Svartkulpdammen renner litt vann og begge sider var iset. Lyden av vann var deilig. Bekken renner inn i Sognsvann. Her fra veikrysset gikk jeg på høyre mot Nedre Blsnksjø. På Blanksjø var temp var - 1 grad. Her er det Oslos geografisk midtpunktet.

Ref: "https://www.kongehuset.no/nyhet.html?tid=123138&sek=26939"

. Min vakre byen Oslo. Så forsetter jeg videre mot  Hammeren på lysløypa. På veien er det Jøssingkollen skilt

Ref : "https://www.nab.no/de-tre-bakkene-la-pa-rekke-og-rad/s/5-143-252122"

peker til høyre. Her var tre hoppbakkene, som var nedlagt i 1960. Så gikk jeg til videre med tankene om krigs tids historie i Norge.

Etter noen oppover og nedover på bakkene til veikrysset. Her ifra gikk jeg på høyre mot Hammeren og veien er det god utsikt mot Maridalsvannet og bakgrunn glimt av Grefsenkollen. På Hammeren avsluttet turen min og tok buss 51 Nydalen. Der ifra tok linje 4 Bergkrystallen. 

Vennlig fæølg meg på YouTube, tik tok, Instagram og Facebook for dagens turvideo.

Bloggen min på Google.

Svartkulp
Svartkulp
Nedre Blanksjø
Oslos geografiske midtpunkt
Oslo 💚
Videre mot Hammeren
Jøssingkollen
Glimt av Mellomkollen

Utsikt mot Maridalsvannet

Maridalsvannet utsikt fra Hammeren
utsikt mot Grefsenkollen
Hammeren bussholdeplassen


Kommentarer