Oslo 030423. Dagens tur retur ( 5,5 km) fra Skar langs Skarselva til Øyungensdammen, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg t-bane linje 4 Stortinget fra Helsfyr og gikk av på Jernbanetorget. Fikk vite at t-bane går bare går til Stortinget pga vedlikeholdsarbeid. Så tok jeg buss 37 Nydalen og videre der i fra tok buss 51 Maridalen til Skar. Her på utfartsparkering parkerte en vennen, som vil gå tur sammen med meg. Her ved parkeringsplassen var det Skar Leir, som var nedlagt i 1960. Det tidligere kruttverk, som var flytett til Raufoss. Så gikk vi på venstre side av Skarselva til brua. her var det sagbruk og rømmer fløting. Det finnes det Sagbruk bygnings ruiner. Etterpå gikk vi på høyre side av elva. Om sommeren tar jeg en pause. Gikk videre oppover mot Øyungendammen. Vi tok en pause på Øyungen. Var heldig med vær. Sola skinte og var ikke kald. Ser noen gikk på ski. En dame satt på benken og pratet med henne. Hun fortalte at hun har overnattet er i telt. Spurte henne var det mye migger ? hun ler og sier nei var bare litt kald på morgen. Etter pausen gikk vi forbi Øyungsdammen og min favoritt kiosken. Her på alltid kjøper jeg varm sjokolade om vintrern og kald drikke om sommeren. Så gikk vi videre nedover langs elva på vår venstre side på skiløypa  mot Skar utfartsparkering. Her avsluttet turen vår. Tok jeg buss 51 Nydalen og sa ha det bra til vennen. 

Vennlig følg meg på YouTube, tik tok, Instagram og Facebook for dagens turvideo.

Bloggen min på Google.

Skyer og sola

Øyungsdammen 

Utsikt mot Øyungkollen 0g Skarselva
Min favoritt rasteplass
Øyungsdammen
Skarelva




Skar Leir

Kommentarer