Oslo 030723. Dagens tur (6 km) fra Sognsvann, Sogns gruve, Svenske muren, Varp/Kastegrav, Skytebanen til Engelsrud, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 5 Sognsvann fra Jernbanetorget og gikk av på Sognsvann stasjonen. På Sognsvann traff jeg en venn. Vi gikk nedover mot Sognsvann. Så traff jeg en dame på veien. Hun hadde tidligere parsellhage i Etterstad Parsellhagelag og var naboen min der. Vi pratet litt sammen. Etterpå gikk vennen min og jeg videre til Sognsvann. Vi satt der og hadde samtale. Så plutselig kom Idun bort mot meg og sa hei Abdur, Hun er min Facebook venn, men har aldri truffet henne tidligere. Vi hadde en hyggelig små prat sammen. Etterpå vennen ,min også gikk sin vei mot parkeringsplassen og jeg videre mot Sogns gruver til venstre på umerket stien. På stien traff en mann, som var på tur her. Snakket med han om Sogns gruver og vi gikk til Sogn gruve.

 Ref ".https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Sogn_gruve Han hadde hørt om disse gruver, men først gang han besøkte sammen med meg. Vi bli venner. Etterpå han vil gå tilbake mot Sognsvann og gikk jeg mot Svart Kulp. Her var det to familier med barn var på  fisketur. Gikk videre langs høyre side av Svart Kulp og videre til høyre på på stien. Etter par hundre meter til Svenske muren Ref " https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Svenskemuren_(Korsvoll)". Gikk vekselvis både på høyre og venstre side av muren til skiløypa eller veien. Her ifra gikk jeg til høyre på veien til Grinde og igjen til venstre på blåmerket stien igjen til Svenske muren. Videre gikk jeg til en varp/kistegrav Ref:  " https://www.maridalensvenner.no/kastegravene.4914631-28323.html" Der på skilt var det skrevet på gammel norsk mulig, men forstår at det var en kvinne drepte sin barn og senere bli hun drept. Her var hennes varp/kastegrav.

Så gikk jeg på umerket stien til skiløypa eller veien igjen. Gikk videre til venstre mot Skyttebanen. Her var det noen skal øve skyting, men jeg var ikke interessert om det. Her var masse skogsjordbær, som var fristende for meg. Så plukket jeg rett i munnen. Det var små og smakte deilige. Fikk noen vitaminer her og glemte skyting lyder. Her i fra gikk jeg på stien mot Engelsrud. Avsluttet turen min her og tok buss 51 Nydalen. Der ifra linje 4 Bergkrystallen og gikk av på Nationaltheatret. Tok en kaffe kopp på Klingenberg Espresso house og igjen tilbake til Nationaltheatret T-banestasjonen. Stå der og ventet på linje 4 Bergkrystallen. Så kom Ørnulf mot meg og spurte meg er det Abdur. Ja var svarte jeg. Han var min Facebook venn, som har jeg ikke truffet tidligere. Bare på Facebook er vi venner. Så vi tok samme linje 4 Bergkrystallen og i banen hadde vi små hyggelig prat sammen. 

Gikk av Helsfyr og vennen min fortsetter videre til Østensjøvannet.

Vennlig følg meg på Instagram, tik tok og YouTube for dagens turvideo.

Bloggen min på Google.

Sognsvann
Sogns gruver

Stien mot Svart Kulp
Svart Kulp

Her starter Svenske muren

Skytebanen
Skogsjordbær

utsikt mot Kjelsås
Glimt av Maridalsvannet
Venter på bussen






  


. .  

Kommentarer