Oslo 310723. Dagens tur (11 km) fra Movatn, Snippen, Sandermosen, Sander gård, Dausjøelva, Maridalsvannet, Kongeeikene, Nes gård, Margaretkirken til Hammeren, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg Gjøvikbanen fra Oslo Sentralstasjon og gikk av på Movatn. Her i fra gikk jeg langs på høyre side av Movatn Nordre. Deretter videre til høyre på veien og langs Movatn Søndre på venstre. På enden av Movatn fortsetter jeg langs på venstre side av Gjøviksbanen skinner og elva. Elva går under veien på venstre side, men fortsetter jeg til Snippen tunnelen. Denne lille tunnelen er min favoritt. Elva suser inn på venstre side i tunnelen. Etter tunnelen på veikrysset fortsetter jeg rett på stien langs jernbane skinner på min venstre side og elva går inn i skogen til høyre. Hele veien var det mange bringebær buskene. Så veien fortsetter til høyre mot Sandermosen og treffer asfalt veien. Her ved bommen gikk jeg på asfalt veien ca 300 meter og videre til venstre på stien mot Sandermosen stasjon. Her på Sandermosen stasjon og kiosken er nedlagte. Trist 😢. Sandermosen stasjonen venner har kjempet for Sandermosen stasjonen, men ikke lykkes. Noen vil ha her parkering plass.

Etter stasjonen gikk jeg på høyre side på stien inn i skogen. Deilig skogs lukt, blomster, bringebær og blåbær buskene var så herlig. Abdur plukker bær og rett i munnen. Denne stien fortsetter på andre siden av jernbane undergang videre mot Sander gård. Etter Sander gård igjen treffer asfalt veien. Fra veikrysset gikk jeg til venstre krysser over Dausjøelva brua. Her renner inn elva inn i Maridalsvannet. Fortsetter jeg videre forbi Kongeeikene Ref "https://www.maridalensvenner.no/kongeeikene.185869-28323.html" og Nes gård til Margaretkirken ruiner. Videre mot Hammeren. Her er god utsikt mot Maridalsvannet og glimt av Grefsenkollen. På Hammeren avsluttet turen min og tok buss 51 Nydalen. Fra Nydalen tok jeg linje 4 Bergkrystallen og gikk av på Helsfyr.

Vennlig følg meg på Instagram, tik tok og YouTube for dagens turvideo.

Bloggen min på Google. 

Nordre Movatn

Søndre Movatn

Stien mot Sander gård 
Dausjøelva
Glimt av Tryvannstårnet
Maridalsvannet
Kongens Eikene
Maridalsvannet utsikt fra Hammeren




Kommentarer