Oslo 210823. Dagens tur (15km) fra Skar, langs Skarelva, Øyungdammen Gåslungen, Rottungen, Skjærsjødammen til Hammeren, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 5 Ringen fra Majorstuen og gikk av på Nydalen. Herifra tok jeg buss 51 Maridalen til Skar. Herifra gikk jeg fra utfartsparkering til høyre på stie og videre til høyre mot sagbruk ruinen. I gamle dager var det her  sagbruk. Så gikk jeg over brua langs Skarelva. Her pleier jeg tar en pause og filmer Skarelva. Etterpå gikk jeg oppover på bakken til venstre og forsetter videre mot Øyungen. Skarelva er usynlig på min venstre side. Så etter noen meter går en stien til venstre og der er Skarelva fosser nedover. Her sitter jeg å filmer og tar bilder. Blåbær busken er nok her for tidlig lunsj ved elvens kanten. Etterpå gikk igjen på veien mot Øyungen, men ikke lenge igjen stien, som går til venstre mot Skarelva. Her fosser elva nedover. Her er be ker man kan sitte å oppleve deilig vannlyd. Så gikk igjen videre på veien mot Øyungen. På Øyungen tok jeg en pause og satt der å sole meg. Etterpå gikk jeg mot Øyungsdammen. Lagte video og tok bilder. Alltid liker jeg meg her Øyungsdammen både i sommeren og vinteren. Så gikk jeg mot Gåsungen etter veikrysset til høyre på stien. Denne stien var veldig våt, men prøvde jeg å gå over bekken som renner inn i Øyungen. Tok ikke sjansen så gikk jeg oppover bakken til Helgheim Kjennemerka og forsetter videre på umerket stien. Videre på Rødmerket våt stien i skogen og har utsikt mot Øyungskollen, Øyungen og  Tømte gård. Stien går flere steder oppover og nedover i våt og på steinene. Stien slutter å starter grusveien eller skiløypa. Forsetter jeg på denne veien til traffer skiløpa krysset. Her gikk jeg til venstre. Etter noen meter ser jeg skilt til venstre Kamphaug og til høyre stien mot Bjørnsjøhelvete. Tok ikke stien mot Kamphaug, men fortsetter jeg på veien mot Skjærsjødammen. På høyre side min ser jeg noen steder på Skjærsjøen. Krysser Skjærsjødammen og gikk videre til venstre på veien mot Hammeren. Vanligvis her i fra går jeg alltid på stien langs Skjærsjøelva, men i dag pga våt stien valgte jeg veien mot Hammeren. 

Avsluttet turen min her og tok buss 51 Maridalen.

Vennlig følg meg på Instagram, tik tok, YouTube og Facebook for dagens turvideo.

Bloggen min p Google. 

Øyungen








Øyungen
Deilig sola 



Helgheim
Gåslungen
Rottungen ?
Bjørnholtveien krysset

Skjærsjøen



Maridalsvannet Hammeren

Kommentarer