Oslo 250424. Dagens tur ( 9 km ) fra Snippen, Barlindåsen (407 moh), Monsetangen til Solemskogen, Lillomarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg tog linje RE 30 Hakadal fra Sentralstasjon og gikk av på Snippen. Fra stasjonen gikk jeg nedover og videre til venstre på stien til brua over bekken. Her er det en slags aktivitetssenter. Alltid lurer jeg på hvem, som driver dette stedet. Er det privat eller offentlig? Etterpå gikk jeg tilbake til min favoritt lille tunnelen. Her var det noen elver fra Edvard Munch vgs og holder på letter etter planter, som fikk vite fra disse elvene. 

Så gikk jeg på veien oppover mot veikrysset. Fra veikrysset gikk jeg til venstre på umerket stien over Barlindåsen. Hele stien på flere steder er bratt oppover, men deilig å gå oppover på bakkene fordi stien var tørr. Gamle og grønt skog var nydelige og i tillegg fugler kvitrete seg var så deilig. 

Barlindåsen Ref; " https://www.lindholm.no/natur/turforslag/barlindasen/"

På utsikt punktet var det godt utsikt over Maridalsvannet, fra venstre Ekebergåsen, Bunnefjorden, Oslofjorden, rett over Tryvannstårnet og Maridalen landskap. Her tok jeg en kaffe pause. Sola gjemmer seg i skyene og dukket i gange blant. Det var veldig stille og rolig. 

Etter pausen gikk jeg videre hele veien nedover på tørr, i snø og våt stien til kryss på grusveien eller skiløypa. Fortsetter jeg til venstre til veikrysset. Her i fra gikk jeg på veien til Monsetangen. Herlig skog var det på begge sider. Fra Monsetagnen gikk jeg langs bekken oppover på brat bakkene helt til veikrysset forbi en hytta. Videre gikk jeg til høyre oppover på bakken til utfartsparkering plassen.

Avsluttet turen min her og tok buss 56 Nydelen og gikk av på Storo og tok linje 4 Bergkrystallen til Helsfyr.

Vennlig følg meg på Instagram, tik tok, YouTube og Facebook for dagens turvideo.




Lille tunnelen 


Bekken renner nedover





Glimt av Maridalsvannet


Utsikt punkt
Utsikt over Bunefjorden, Oslofjorden og Maridalen landskap





Veikrysset
Monsetagen
Dagens turvideo



.     

Kommentarer