Oslo 050524. Dagens tur (6 km) fra Båntjern til Sognsvann via Gaustad Gruvene, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg Linje 1 Frognerseteren fra Jernbanetorget og gikk av ppå Vettakollen. Her fra gikk jeg oppover bratt bakken på Båntjernveien til bommen. Så gikk jeg videre oppover mot Båntjern og tok umerket stien mellom Grusveien og Vettakollen utsiktpunkt stien. Gikk på denne stien mot Båntjern. Fugler kvitterte her. På Båntjern tok jeg litt pausen. Her faller en liten bekken fra toppen nedover inn i Båntjern, men i dag var veldig litt vann.  På Båntjern er det en liten badeplass med slengtau, grill og benker. Om Båntjern er det folketroen kan leses på følgende:

Ref: "https://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ntjern#

        "https://no.wikipedia.org/wiki/Utburd"

        "ttps://no.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%B8kelse.

Etter pausen gikk jeg videre på umerket stier mot Gaustad gruvene. Traff Henrik og hans familie på tur oppover mot Vettakollen utsikt. Spurte jeg til Henrik at er jeg rett vei mot Flaggermus Gaustad gruve. Før svarer han meg. Han spurte meg før han svarer meg Er det Abdur på tur ? Ja sa jeg. Han kjenner meg fra sosial media. Tilfeldig møtes i virkelighet. Så hadde små hyggelig prat og svarte på spørsmål mitt. Ja du er riktig vei til Gruve.

Alltid hyggelig å treffe venner i marka.

Besøkte Flaggermus Gaustad gruve og etterpå gikk jeg nedover på stien, som møtes på veien til Båntjern og Sognsvann. Videre gikk jeg forbi Løkka gård over lille brua over Sognsvannbekken på stien helt til Sognsvann. mange mennesker var her. Så gikk jeg mot Sognsvann stasjon. Avsluttet turen min og tok linje 5 Ringen. Gikk av på Jernbanetorget og tok linje 1 Bergkrystallen til Helsfyr. Vennlig følg meg på Instagram, tik tok, YouTube og Facebook for dagens turvideo.

 

Båntjern

Fugler kvitrer her på Båntjern

Frosken bader på Båntjern

Denne gruven er omgjerdet.

Tilfeldig treff Henrik og hans familien
her på åsen. Hyggelig å hilse på deg og dine.

Flaggermus Gaustad gruve
Løkka gård
Sognsvann i dag 
Sognsvannbekken
Dagens turvideo

Kommentarer