Oslo 230421. Minne fra ifjor. Dagens tur (8 km) fra Nittedal stasjon, Ørfiske til Movatn, Nittedal/Oslo, Norge

 I dag tok jeg Gøvikbanen fra Sentralstasjon og gikk av på Nittedal stasjon. Fra stasjon gikk jeg på høyre side mot jernbanebrua. Etter passering under brua gikk jeg på høyre side på Sørliveien helt til Sørli skole og  videre mot Ørfiske via Withstubben til Jernbane brua, som heter merkelig Luringen. Etter passering brua ser jeg en skilt Marte Mathias Plass. Her i fra tok jeg veien oppover bakken til høyre. På veien hørte jeg fugler kvitre seg. Så kom jeg på Ørfiskedammen/Ørfiske. Her satt jeg og vil spise min frukt og drikke kaffe, men kom en person (Iversen. Unnskyld hvis navn er feil skrivet) satt på andre siden av benken og han spurte meg er det du som publiserer bilder på Facebook ? Svarte jeg ja, det stemmer. Vi er Facebook venner sa han. Vi har aldri møtet hverandre før. Det er alltid hyggelig å treffe mine Facebook venner i marka. Vi hadde hyggelig prat sammen. Han fortalte meg at farfar hans har jobbet med bygging av dammen i sin tid. Han fortalte meg historei om Ørfiskedammen, Nittedal og Hakadal jernverk. For meg var det veldig spennede å høre på han om gamle dager. Vi tok selfie sammen. Han gikk sin vei syklende mot Nittadal og jeg mot Movatn. På Greveveien fant jeg en avstand merke, som Iversen fortalte meg at på denne veien i gamle dager fraktet malm på hester opp til Hakadal jernverk. Så kom jeg til Nordre Movann og Movatn stasjon. På andre side av stajonen er det Søndre Movann. Her avsluttet jeg turen min og tok tog til Oslo sentralstasjon.  

På vei mot fra Sørli til Ørfiske
Ørfiskedammen
Ørfiske

På vei mot Movtn
Avstand merke gamle
Nordre Movann
Søndre Movann utsikt fra stasjon






















































Kommentarer