Oslo 110521. Dagens tur (10 km) fra Solemskogen, Setertjern, Evensetermyra, Svartkulp, Linderud Gruvene, Alunsjøen, Rødtvet til Linderudsletta, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 5 Ringen. Gikk av på Nydalen t-banestasjon og tok buss 56 Solemskogen. Fra Solemskogen bussholdeplassen gikk jeg til venstre veien mot Setertjern. Gikk videre langs mot Evensetermyra. Her på Evensetermyra mannskap fra Bymiljøetaten holder på jobbe med restaurering av Myra. Videre gikk jeg på rett vei mot Steinbruvannet istedenfor høyre på krysset. Fra krysset går veien til Linderudkollen og på venstre til Rødtvet. Så forlattet jeg veien og gikk på stien nedover til Svartkulp. Svartkulp er drikkevann som føres med rør til Breisjøen og Alunsjøen. Her tok jeg en pause ved vann kanten. Etter pausen gikk tilbake til krysset til og forsatter venstre mot Linderud gruvene. Fra Gruvene tatt stien (Den gamle gruverveien) til Alunsjøen. Denne stien åpnes i vinter for turski glade og turgående mennesker går over Alunsjøen på isen. Porten stenges om sommeren, men umerket stier går til høyre og venstre, men snudde jeg tilbake på stien tilbake til skogsveien. Fra krysset gikk jeg mot venstre på veien mot Rødtvet. Så fra veien gikk jeg venstre på stien mot Krigsskolen på Rødtvet. Fra skolen gikk jeg på asfalt veien til Linderusletta. Avsluttet turen min her og tok buss 390 Oslo Bussterminal. Gikk av på Bussterminalen. Hadde deilig lang 10 km tur i dag i Solemskogen og Lillomarka.  

Bekken 



Linderud Gruvene
Fra Solemskogen veien mot Setertjern
Setertjern
Evensetermyra
Her jobber mannskap fra Miljøetaten for Evensetermyra restaurering.
Svartkulp
Linderud Gruvene
Stien mot Alunsjøen
Alunsjøen
Veien og stien mot Rødtvet
Her likeved Krigsskolen
Linderudsletta - Trondheimsveien










Kommentarer