Oslo 120422. Dagens tur (5 km) Vettakollen, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 1 Frognerseteren fra Helsfyr T-banestasjon og gikk av på Vettakollen stasjon. Gikk oppover bratte Båntjernveien til stien, som går oppover igjen mot Bånntjern og treffer turveien. Så gikk jeg på stien venstre side oppover mot Vettakollen utsikt. På noen steder på stien er det mot Oslofjorden og Kolsåstoppene. Heldigvis stien var tørr. Opp på toppen er god utsikt mot Maridalsvannet, Linderudkollen, Sognsvann, Ekeberg, Oslofjorden, Nesodden, Kolsåstoppene, Holmenkollen, Midtstubakkene, Roseslott og Tryvannstårnet. Tok en pause her. Etterpå gikk jeg nedover på stien til treffer igjen turvei. Herfra gikk jeg venstre på Gulleråsveien mot Gulleråsen t-banestasjon. På spor 1 er stengt og stå skilt om vennlig ta banen fra spor2 mot Frognerseteren og å bytte. så gikk jeg nedover på Gulleråsveien mot Slemdal. Her ved krysset Hemingbanen motsatt side ser jeg to rådyr woh. Tok bilder og lagte video snutt. Etterpå gikk jeg til Slemdal . Avsluttet turen min her og tok linje 1 Helsfyr.


Jernmalmskjerp

Likeved Bånntjern og mellom stien
Stien mot Vettakollen toppen
utsikt fra stien mot Kolsåstoppene
utsikt mot byen i bakgrunn Ekeberg
Utsikt mot Oslofjord og Midtstubakkene


utsikt fra Vettakollen toppen
utsikt mot Roseslottet
utsikt mot Maridalsvannet
utsikt mot Linderudkollen, Maridalsvannet og Sognsvannet
Utsikt mot Holmenkollen, Midtstbakkene, Oslofjord

utsikt mot Tryvanntårnet
utsikt fra Gulleråsveien

Rådyr





































Kommentarer

  1. Hei. Flott innslag i Aftenposten. Som pensjonist har jeg jobbet noen år i DNT med stier i Nordmarka og i fjellet. Har beskrevet et par turer i Nordmarka, der det også er med litt geologi. Kan du sende meg mailadressen din, så skal jeg sende dem til deg. På bloggen din er det et bilde av 2 turskilt på Vettakollen stasjon, der det ene henger skjevt. Stikker opp i kveld for å fikse det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig takk for kompliment.

      Slett

Legg inn en kommentar