Rælingen 290522. Dagens tur (7 km) fra Sandbekkstua, Bjønnåsen (396 moh), Åmotdammen til Sandbekkstua, Østmarka, Rælingen, Norge

 I tok jeg buss 300 Blystadlia fra Oslo bussterminal og gikk av på SandbakkenHallen. Her fra gikk jeg til høyre mot Sandbekkstua. Så til venstre på blå stien mot Bjønnåsen. Stien går oppover gjennom skogen. Heldigvis i dag var tørr sti helt opp til Bjønnåsen toppen (396 moh). 2.verdenskrigen lokalbefolkningen illegal feiret 17. Mai her på Bjønnåsen. Wow i dag var opphold og ikke vind. Det var nydelige utsikter mot Nittedal, Røverkollen, Holmenkollen, Tryvannstårnet, Kikut, glimt av Kolsåstoppene, Haukåsen og Oslo/Lørenskog.

Her fra gikk jeg mot Ramstadslottet. Et stykke stien var bra, men etter hvert bratt nedover. Gikk veldig forsiktig nedover pga furunåler kan vøre glatte. Endelig var på stikryss, som pekte mot Ramstadslottet og Åmotdammen badeplass. Her fra gikk jeg på høyre side på stien og treffer jeg to hyggelige tur gående personer Bjørn og Bente, som var ukjent for meg. Spurte jeg om stien mot Åmotdammen er tørr? Fikk svar ja det er det. Så Bjørn spurte meg om er jeg Abdur? Ja visst sa jeg. Han refererte om meg artikkel i Aftenposten. Vi hadde prat sammen. Langs stien til Åmotdammen var noen hadde slått telt og noen holder på fiske. Ved Åmotdammen var det flere barnefamilier satt der og koste de med lunsj. Selv tok jeg en pause likeved Lion stubben utsikt mot dammen. Etter pausen gikk jeg på stien/ grusveien mot Sagdammen og Sandbekkstua.

Herlig Sandbekkstua var åpen og Toril Kojan hadde utstillingen sist dag her. Det var så god opplevelse å se på hennes kunstverk. Fikk vite at hver lørdag og søndag har Rælingen kunstforening sine kunstnerne utstillinger (se programmet).

Avsluttet turen min her og tok Buss 300 Oslo bussterminal.

For video vennlig følg meg på Youtube og tik tok 











Kommentarer