Oslo 300823. Dagens tur (7km) fra Sognsvann, Gaustad Gruve, Båntjern, Vettakollen (419 moh) til Vettakollen stasjon, Nordmarka, Oslo, Norge

 I dag tok jeg linje 5 Sognsvann fra Jernbanetorget og gikk av på Sognsvann stasjonen. Herfra gikk forbi kiosken rett mot Sognsvann. Ved kiosken var det studenter fra Oslo mett. Læreren holder på å forklare at hvordan vil fange insekter rund Sognsvann. Læreren kjente meg fra tik tok og hilste på meg. Så gikk jeg til venstre langs Sognsvann og videre oppover på veien. Etterpå gikk jeg på umerket stien og treffer stien. Denne stien var våt noen steder. Så gikk jeg nedover på umerket stien. Her var liten og mange forskjellige type sopp. Her bli jeg kjent med Arnfinn og Sissel, som var på tur. Artsenn hadde lest om meg i Aftenposten. Her var noe type sopp, som vi tre lurte på om hva hetter disse. 

Vi hadde hyggelig prat sammen og Sissel tok noen bilder.

Etterpå gikk jeg mot Vettakollen og Arnfinn og Sissel videre motsatt vei. 

Forsetter jeg videre til ser jeg skilt Gaustad Gruve, som peker til venstre. Gaustad Gruve er historisk. Tok bilder og filmet. Etterpå forsetter jeg på stien inni nydelig skogen til veikrysset og videre mot Båntjern. På Båntjern er nydelig badeplass. Her er det benker og grille mulighet. Så gikk jeg på venstre side langs Båntjern til lille fossen. Vann fosser nedover inni tjernet. I dag var ikke mye vann, men lyden av vann var veldig deilig. Etterpå gikk jeg tilbake og fortsetter oppover brått bakken. Stien går over Båntjern og noen steder er det utsikt mot nede i tjernet og noen steder utsikt rett mot Grefsenkollen i det fjerne. Etter hvert gikk jeg hele stien stigende oppover til treffer blåmerket stien mot utsikt punkt på Vettakollen. Denne stien er tøff å gå bratt oppover på stiene. Endelig var jeg på toppen. Overraskelse for meg å se igjen Arnfinn og Sissel, som satt der. Igjen hadde vi små prat sammen. Etterpå de sa forvel til meg gikk de nedover. Som vanlig tok jeg noen bilder og filmet. Så gikk jeg nedover mot Vettakollen stasjon. Likeved stikrysset kom mot meg Hilde Bagge (som har jeg aldri truffet i virkeligheten) Facebook venn. Hun var samme med vennene sine oppover mot Fuglemyrhytta for overnatting der. Vi hadde hyggelig prat sammen med og tok selfie. Det er veldig hyggelig å hilse på venner i marka.

Avsluttet turen min her på Vettakollen stasjon og linje 1 til Helsfyr.

Vennlig følg meg på Instagram, tik tok, YouTube og Facebook for dagens turvideo.

bloggen min på Google









Dagens turvideo

Artnnn
Gaustad Gruve

Båntjern




Utsikt ,mot byen og Oslofjorden
Utsikt mot Tryvannstårnet og Midtstubakkene



Hilde og hennes vennene







Kommentarer